Etiketter

, , , , , ,

Britta i Dalarna är formgivare och konstnär från Mora, som skapar nydanande kurbitzkonst. Med rötter i dalatradition och en dos personlig prägel har hon bland annat skapat dessa fantastiska brickor! Och ni som ser Kalle Moraeus och hans vänner på söndagkvällarna har kanske sett hennes brickor och kuddar i gårdagens program?

Brickan finns i två olika storlekar, 31 och 46 cm i diameter och det finns även svarta underreden så att man får ett komplett brickbord. Vackert? Jaaaa!

Vanligtvis är jag sparsmakad vad det gäller mönster, men när det kommer till modern kurbitz så är jag såld! Vackra färger och mönster med rötter i folkhemmet känns både tryggt och nyskapande. Jag är säker på att vi får se mer, mycket mer av Britt-Marie Nilsson som hon egentligen heter. Ni som kan, besök gärna hennes utställning i Rättvik mellan 27 oktober och 16 november.

Lycka Form är ännu ett dalaföretag med fokus på gamla mönster. Denna gång är det det traditionella leksandsmönstret som man har tagit upp fast i helt nya produkter. Framför allt har deras filtar slagit igenom stort, både i Sverige men även i Japan! Jag är inte förvånad… Dessa filtar såg vi ifjol i Moraeus med mera! Då var det Charlotte Perrelli som svepte in sig och tog skydd mot den inte alltid så ljumma sommarkvällen…

En brasa, en filt att svepa in sig i och en kopp hett te, det vore något det!  Men, just det … det är måndag och arbetsdag och jag har ju fått lära mig att man jobbar först och vilar sedan… börjar faktiskt ogilla det! Tror jag ska bära in lite ved så får vi se vad det blir 😉

Önskar er alla en fin start på denna veckan! ella